De gemeente Wageningen heeft zich aangesloten bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dit sluit aan bij de lokale Voedselagenda 2030. Daarin is de ambitie opgenomen om marketing voor ongezond voedsel in de publieke ruimte te verminderen. De landelijke Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding maakt zich hier sterk voor.
Gezond de norm
Leo Bosland, wethouder jeugd en gezondheidszorg: “Samen met lokale partners streven we naar een gezond voedingspatroon bij kinderen. Daar hoort geen reclame bij voor ongezond voedsel. Gezond eten zou eigenlijk de norm moeten zijn. Daarmee kunnen we overgewicht bij kinderen voorkomen en daarmee het ontstaan van gewrichts- of psychische problemen, diabetes, hart- en vaatziekten, of kanker op latere leeftijd. Deelname aan deze Alliantie is weer een mooie stap in het realiseren van een gezonde voedselomgeving zoals opgenomen in de Wageningse Voedselagenda 2021-2030”.
Vijfde gemeente
Leonie Barelds van UNICEF Nederland is namens de Alliantie blij dat Wageningen zich aansluit als vijfde gemeente in Nederland. “Goed om te zien dat steeds meer gemeenten zich uitspreken om kindermarketing in hun stad te weren”. De Alliantie telt inmiddels 20 partners, waaronder de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Meppel en Arnhem.