Privacyverklaring
De gemeente heeft de plicht om zorgvuldig om te gaan met uw persoonsgegevens. Daarom houden wij ons aan regels als wij persoonsgegevens van u gebruiken. Deze regels staan in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Op deze pagina leest u hoe de gemeente omgaat met uw gegevens. Ook vindt u een overzicht van uw rechten en wat u moet doen als u een recht wilt gebruiken.
Hoe komt de gemeente aan mijn gegevens?
Meestal geeft u zelf uw gegevens aan de gemeente. Bijvoorbeeld via een formulier op deze website, via DigiD of per e-mail. In sommige gevallen mogen wij in landelijke informatiesystemen kijken. Bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen. Ook komt het soms voor dat de gemeente persoonsgegevens krijgt van andere overheidspartijen zoals de Sociale Verzekeringsbank, het UWV of de Rijksdienst voor het Weggebruik (RDW).
Waarom gebruikt de gemeente mijn gegevens?
Wij gebruiken uw gegevens voor de uitvoering van onze wettelijke taken. Bijvoorbeeld het innen van belastingen of het toekennen van een voorziening.
Met wie deelt de gemeente uw gegevens?
Wanneer het nodig is met organisaties of bedrijven die ons helpen. De organisaties ontvangen alleen de gegevens die ze nodig hebben. Met wie wij gegevens delen, verschilt per proces. Wij hebben met de organisaties vooraf afspraken gemaakt over het precies en veilig omgaan met deze gegevens.
Verwerkingsregister
In het Register van Verwerkingsactiviteiten van gemeente Wageningen staat welke persoonsgegevens wij voor welk doel gebruiken. In ons register staat ook welke organisaties uw persoonsgegevens ontvangen. Wilt u dit register bekijken? Stuur een e-mail naar privacy@wageningen.nl of bel (0317) 49 29 11.
Hoe lang bewaren wij gegevens?
De gemeente Wageningen bewaart gegevens als dat nodig is voor het uitvoeren van taken en het nakomen van wettelijke regels. Het kan nodig zijn om uw persoonsgegevens te bewaren ook nadat uw aanvraag al is afgerond. Wij volgen in dat geval de bewaartermijnen uit de Archiefwet. Hierin staat hoe lang we iets mogen bewaren.
Wat zijn uw rechten?
U heeft verschillende rechten waarmee u invloed houdt op uw eigen persoonsgegevens.
• Inzagerecht
U kunt de gemeente vragen om uw persoonsgegevens te bekijken. Zo kunt u controleren of de persoonsgegevens kloppen en of wij de persoonsgegevens op de goede manier gebruiken.
• Recht op rectificatie
Als uw persoonsgegevens niet kloppen of niet compleet zijn, kunt u de gemeente vragen uw persoonsgegevens aan te passen of aan te vullen.
• Recht op bezwaar
U kunt bezwaar maken tegen het gebruik van uw persoonsgegevens. Dit kan niet altijd. U moet kunnen laten zien dat de verwerking voor u persoonlijk nadelen kan hebben.
• Recht op menselijke blik bij een besluit
Heeft de gemeente automatisch een besluit genomen dat voor u gevolgen heeft? Dan kunt u de gemeente vragen om uw besluit opnieuw door een medewerker te laten bekijken.
• Recht op verwijdering van gegevens
U kunt de gemeente vragen uw gegevens te verwijderen. Dit kan alleen wanneer u eerder toestemming hebt gegeven om uw gegevens te verwerken. Wanneer wij een wettelijke taak uitvoeren, bewaren we uw gegevens volgens de Archiefwet.
• Recht op het stoppen van toestemming
Heeft u de gemeente eerder toestemming gegeven voor het gebruik van uw persoonsgegevens? Dan heeft u het recht om de toestemming in te trekken.
Een brief met een vraag over uw rechten
Wilt u gebruikmaken van 1 of meer van de rechten? Stuur dan uw vraag (verzoek) per mail naar privacy@wageningen.nl, of per brief naar de gemeente Wageningen. Het adres is:
Gemeente Wageningen
Postbus 1
6700 AA Wageningen
- Geeft u duidelijk aan welk recht u wilt uitoefenen, en wat u precies wilt weten.
- Wilt u naast uw adres ook uw telefoonnummer of e-mailadres in het verzoek zetten? Soms is het namelijk nodig dat wij contact met u opnemen over uw verzoek.
- U moet zich als wij daarom vragen kunnen legitimeren.
- Wij behandelen uw verzoek binnen één maand. Is uw aanvraag moeilijk om uit te voeren? Dan hebben wij nog twee maanden extra tijd.
- Bent u het niet eens met hoe de gemeente uw verzoek behandelt? Dan kunt u bezwaar maken. Lees meer over bezwaar maken tegen een besluit(Externe link) .
Klachten
Vindt u dat er niet juist met uw persoonsgegevens is omgegaan? Dan heeft u het recht om een brief te sturen met uw klacht. U kunt hiervoor gebruik maken van onze klachtenregeling. Lees meer over de klachtenregeling(Externe link) .
Lees meer over bezwaar maken tegen een besluit(Externe link) .
Functionaris voor de Gegevensbescherming
Wageningen heeft een Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) aangesteld. Die controleert of de gemeente goed omgaat met uw persoonsgegevens. Heeft u vragen of een klacht en komt u er met de gemeente niet uit? Stuur dan een e-mail aan de FG via FG@wageningen.nl.
Beveiliging
De gemeente Wageningen neemt maatregelen om misbruik, verlies en niet gewenste toegang tot persoonsgegevens tegen te gaan. Veel zaken worden binnen de overheid in een snel tempo digitaal. Daarom beoordeelt de gemeente regelmatig of de beveiliging moet worden aangepast.
Heeft u een datalek ontdekt?
Heeft u documenten met persoonsgegevens ontvangen die voor iemand anders zijn? Of vermoedt u dat er op een andere manier sprake is van een datalek? Neem dan contact op met de gemeente. Bel (0317) 49 29 11 of mail naar privacy@wageningen.nl.
Meer informatie
Wilt u meer informatie? Kijk op de website van de Autoriteit persoonsgegevens(Externe link) of stuur een e-mail met uw vraag naar privacy@wageningen.nl.