Terug naar alle voorbeelden

Niek Goldhoorn, gemeente: “Lexkesveer vaart voortaan duurzaam”

Niek Goldhoorn, gemeente Wageningen: “Vanaf mei vaart Lexkesveer 100% op schone brandstof”  |  Foto: Guy Ackermans

 

Vanaf dit voorjaar vaart Lexkesveer niet meer op gewone, maar op duurzame diesel. Niet alleen scheelt dat heel veel CO2, maar er komt ook nog eens veel minder troep uit de uitlaatpijp bovenop de pont.

Niek Goldhoorn, gemeentelijk voorman van pont, markt en haven, vindt dat je lang over duurzaamheid kunt praten, maar dat je het ook gewoon kunt doen. Zo zocht hij uit hoe de pont duurzamer kon varen. “Eerst heb ik nog gekeken naar vloeibaar gas (GTL). Dat betekent wel minder schadelijke uitlaatgassen, maar de CO2-uitstoot verminder je daar niet mee.”

Duurzame diesel zonder luchtje

Toen wees een leverancier hem op het bestaan van de duurzame diesel Ssynfuel. Dit is gemaakt van restoliën uit de voedingsmiddelenindustrie, maar zo bewerkt dat eigenlijk alleen de energie overblijft, en niet alle andere stoffen. Ssynfuel is dus niet hetzelfde als ‘biodiesel’. “Biodiesel geeft vaak problemen met bacterievorming en aantasting van tanks”, legt Goldhoorn uit, “en dit spul geeft die problemen niet. Bijkomend voordeel: de uitlaatgassen ruik je helemaal niet meer!”

De pont vaart momenteel met half gewone diesel, half de duurzame variant Ssynfuel, maar vanaf mei gaat er 100% schone brandstof in. In 2017 is zo al 85.000 kilo CO2-uitstoot bespaard. Ja, geeft Goldhoorn toe, de nieuwe brandstof is duurder. “Maar ja, als we als gemeente onze mond vol hebben van duurzaamheid, dan kan dat niet op een koopje”, vindt hij.

Werkt prima, stinkt niet

Geheel zonder slag of stoot ging het overigens niet. Bij de eerste proeven in het voorjaar van 2017 bleek Ssynfuel wat dunner te zijn dan traditionele diesel, waardoor wat oudere brandstofleidingen gingen lekken. “Dat soort problemen zijn we nu aan het oplossen, zodat we in mei volledig overstappen.” Ook moesten de schippers – “toch allemaal mannen van mijn leeftijd”, lacht Goldhoorn – wel even wennen aan het idee. “Maar inmiddels zijn ze om. De motor loopt prima en het stinkt niet meer, wat wil je nog meer?”

Slokje duurzame diesel

“We besparen zo wel 80% op de CO2-uitstoot, en stoot je bij verbranding ook nog eens veel minder roet en stikstofoxiden uit.” Ook is het biologisch afbreekbaar en niet schadelijk als het per ongeluk in het water of bodem terechtkomt, zo claimt de producent. “De vertegenwoordiger had laatst een flesje van het spul bij zich en sloeg het gewoon achterover!”, lacht Goldhoorn.

Pont van zichzelf al duurzaam

Is de pont nu op zijn duurzaamst? “Nee, het kan altijd nog beter. Ik ben in gesprek met een bedrijf dat biologische smeerolie levert. Dat is duurder in aanschaf, maar door een schoonmaakelement aan de motor te hangen dat de smeerolie reinigt, gaat de olie veel langer mee.” Over duurzaamheid gesproken, Goldhoorn vindt trouwens dat het veer van zichzelf al veel bijdraagt. “Het verleidt mensen om de fiets te pakken, en voorkomt heel veel omrijdkilometers!”