Week Zonder Vlees ook in Wageningen

13 februari 2019

Van 11-17 maart 2019 vindt de tweede editie plaats van de Week Zonder Vlees. Ook Wageningen is van de partij. In het restaurant van gemeente Wageningen wordt tijdens deze week geen vlees geserveerd. In de restaurants van Wageningen University & Research ligt de nadruk tijdens deze week op een groter aanbod aan vegetarische en vegan gerechten. Doet u mee?

Nationale Week Zonder Vlees roept alle Nederlanders op om van 11-17 maart 2019 een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te ontdekken. Dit initiatief heeft als doel om Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk een dagje zonder vlees (en vis) eigenlijk kan zijn.

Doe mee met de Week Zonder Vlees

Naast gemeente Wageningen en WUR kunnen ook andere klimaatpartners en participanten van Wageningen Werkt Duurzaam meedoen aan de Week Zonder Vlees. Deelnemers kunnen zich hier aanmelden voor de Week Zonder Vlees en ontvangen het magazine met met recepten, interviews, groenteweetjes, kooktips en alle benodigde informatie voor de Nationale Week Zonder Vlees.

Waarom een Week Zonder Vlees?

Door geen vlees te consumeren is de milieudruk van uw voeding lager. U bespaart bijvoorbeeld op de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering en watergebruik. Elke vleeseter die het volhoudt om gedurende één week geen vlees te eten bespaart maar liefst:

  • 130 liter water
  • 76 kilometer autorijden
  • 770 gram dierenvlees

De organisators vinden dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is en willen een flexitarisch eetpatroon promoten, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische of plantaardige gerechten. Vaker een dagje geen vlees of vis eten is een kleine moeite met een enorm positieve impact op mens dier en milieu.

16 partners meer dan in 2018

In januari werd bekend gemaakt dat de tweede editie van de Week Zonder Vlees weer plaats zou gaan vinden en dat 69 partners hieraan meedoen, waaronder alle grote retailers Triodos Bank, Provincie Overijssel, Philips en de Bijenkorf. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne en voorzitter van de stichting, is zeer tevreden met dit resultaat: “Vorig jaar tijdens de eerste editie sloten 53 partners zich aan, 85% van hen doet dit jaar weer mee, dat laat zien dat de campagne echt impact heeft gehad. Daarnaast hebben 16 nieuwe partners zich bij de campagne aangesloten, dus de maatschappelijke betrokkenheid is groot. Daar zijn we enorm blij mee!”

Een breed maatschappelijk draagvlak

De partners van de Nationale Week Zonder Vlees zijn veelal food producenten met vegetarische productinnovaties en groentehandelaren zoals Eosta, Greenery, Looye, Royal ZON, Smeding en Vezet. Daarnaast doen er ook dit jaar maar liefst 12 grote retailers mee die de Nationale Week Zonder Vlees in hun winkels en met acties zichtbaar maken. Zo hebben Albert Heijn, Aldi, COOP, DEEN, Ekoplaza, JUMBO, Lidl, Marqt, Natuurwinkel, Odin, PLUS en SPAR zich aan de campagne verbonden, evenals de groothandels Bidfood en Sligro.

Naast de vele food bedrijven en retailers, betrok de Nationale Week Zonder Vlees dit jaar ook door een aantal bijzondere partijen. Waaronder de Green Protein Alliance als founding partner, maar ook de Triodos Bank die vanuit de campagne ‘Tijd voor echte keuzes’ de week ondersteunt. Daarnaast Provincie Overijssel die met haar Agro&Foodprogramma bedrijven in de keten van eten stimuleert tot duurzame innovaties, Sodexo die met de meeste cateringlocaties deelneemt, Deli by Shell & Deli to Go die de week een plek geven langs de snelweg, Subway en De Bijenkorf die vanuit De Vegetarische Restaurantweek deelnemers inspireren met vegetarische opties buitenshuis en tot slot HelloFresh die het de deelnemers makkelijk maakt met hun Veggie Box.

69 partners steunen de Nationale Week Zonder Vlees 2019

De Nationale Week Zonder Vlees wordt mede mogelijk gemaakt door: Albert Heijn, Aldi, Becel, Bidfood, Bijenkorf, BioToday, Bolletje, Bonduelle & Bonduelle Food Service, Buitenhuis, CelaVita, Chef Thor, COOP, De Paddenstoel, DEEN, Deli by Shell & Deli to Go, Eat Natural, Ekoplaza, Eosta, Fair Trade Original, Garden Gourmet, Goodbite, Grand’Italia, Green Protein Alliance, Greenery, HAK, HelloFresh, Henri, Iglo, Intersnack, Joannusmolen, JUMBO, Kips, Kipster, Knorr, Lidl, Looye, Maggi, Marqt, Maza, Natures Pride, Natuurwinkel, Next Foods, Odin, Philips, PLUS, Professor Grunschnabel, ProLaterre, The Protein Ball Co, Provincie Overijssel, Quorn, Royal ZON, Santa Maria, Sligro, Smaakt, Smeding, Sodexo, SoFine Foods, SPAR, Subway, Triodos Bank, Unilever Food Solutions, Unox, Mora, Vegafit, Verstegen, Vezet en Vivera.

Voor meer informatie over de Nationale Week Zonder Vlees, de doelstelling en activiteiten van de campagne, kijk op weekzondervlees.nl.

Over Nationale Week Zonder Vlees

Van 5-11 maart 2018 vond de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Van 11-17 maart 2019 vindt de tweede editie plaats. Deze jaarlijks terugkerende campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër. Inmiddels is de Nationale Week Zonder Vlees onderdeel van Stichting Nationale Week Zonder Vlees en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting op weekzondervlees.nl.

Meer informatie?
Neem contact op met Stichting Nationale Week Zonder Vlees: Isabel Boerdam (voorzitter) via info@weekzondervlees.nl en 06-46535363.